Tento článek je prvním ze série, jež vás bude v měsíčních aktualizacích informovat o podobě připravované příručky Dračí doupě II: Hry mocných.
V létě 2011 proběhl na GameConu křest základní knihy Dračího doupěte II, originální české hry na hrdiny. Od té doby uplynulo již mnoho vody, světlo světa spatřil samostatný Bestiář, vydaný na Vánoce 2012, a nespočet doplňků uveřejňovaných průběžně v internetovém časopise Drakkar. Mezitím se z autorů základní příručky DrD II a z některých aktivních fanoušků utvořil tým, který si vytkl za cíl přivést na svět knihu, jež by poskytla nový prostor hráčům s mocnými a zkušenými postavami. Začaly práce na příručce pro „mistrovské“ hraní. Její vydání je stanoveno na Vánoce 2013.

O čem budou Hry mocných

Pokud hrajete DrD II souvisle po delší dobu, pravděpodobně se vám již podařilo dovést své postavy na vysokou úroveň moci. Přestože DrD II nabízí široké možnosti růstu prostřednictvím přibírání povolání, jistě někteří z vás zatoužili po nových, silnějších schopnostech. Tak mocných, aby patřičně zúročily roky života a týdny hraní, které s vámi vaši hrdinové strávili. Pokud patříte mezi hráče, kteří by své válečníky a zvědy rádi viděli růst až nad hranice fyzických možností, kteří by chtěli své alchymisty a mágy poslat až na samý kraj sfér lidského poznání, pak jsou Hry mocných jasnou volbou pro vás a vaše skupiny.
Rostoucí moc ovšem není jen o stále silnějších schopnostech, smrtonosnějších nepřátelích a nesmírnějších pokladech. S tím, jak se z vašich kdysi bezejmenných dobrodruhů pomalu stávají živoucí legendy, mění se i jejich úloha ve světě. Tak jako se kdysi vaše postavy nechaly najímat za odměnu k rozličným úkolům, budou nejspíš dnes samy rozkazovat množství služebníků. Dříve se snažily zavděčit se místnímu rychtáři, nyní možná usednou k jednacímu stolu s králi a knížaty. Je zřejmé, že to všechno se promítne i na herním stylu. Místo aby hráči čekali na výzvy, které před ně Průvodce hrou předestře, budou sami svou aktivitou vyvolávat stále nové zajímavé situace. Vždyť jejich hrdinové jsou už dostatečně mocní na to, aby rozhodovali o politice, vyhrávali bitvy, pozvedali či zadupávali do prachu celá města, vládli tajemným bratrstvům a mocným cechům... Záleží jen na vás, zda uchopíte moc do vlastních rukou a jakým způsobem s ní naložíte.

Co najdete v knize?

Dračí doupě II vykročilo cestou hry s malým množstvím pravidel a velkým důrazem na příběh. Hry mocných tento směr následují bez výhrad. Část věnovaná novým pravidlům je velmi krátká a přináší novinky ohledně jedů, nástrah, upřesňuje fungování esencí a zavádí nový manévr velmi rozsáhle, použitelný zejména u velkolepých střetů. Aby bylo možné snadno odehrávat tyto rozsáhlé bitvy s velkým množstvím účastníků, které s sebou hry mocných nepochybně přináší, zavádíme speciální pravidla pro oddíly. Ta vám umožní zacházet v konfliktu s celou skupinou bojovníků, jako by se jednalo o jedinou bytost. V kapitole najdete vedle jednoduchého systému také řadu příkladů a doporučení, které, jak doufáme, podnítí vaši představivost a učiní vaše scény nezapomenutelnými.
Mocné postavy bývají obklopeny množstvím přívrženců, nohsledů či služebníků. Kapitola věnovaná organizacím vám odhalí novou vlastnost hrdiny zvanou Moc, která se vedle Těla, Duše a Vlivu stane jedním z ukazatelů síly vaší postavy. Pravidla pro organizace jsme vytvořili tak, aby se hrdina mohl stát stejně dobře vládcem panství, šéfem královské tajné služby, veleknězem zakázaného řádu, vůdcem tlupy lesních běsů, pánem zlodějského cechu nebo představeným kouzelnické gildy, a aby přitom stále zůstával v centru dění a v "hledáčku kamery". Vedení různých spolků nebo členství vašich postav v nich tedy bude pro hru kořením - organizace budou přinášet postavám nejen nové možnosti, ale i nové výzvy a problémy, aniž by přitom narušovaly plynulost hry a dějovou linku příběhu.
Co by to bylo za rozšiřující příručku bez nových zvláštních schopností? Hry mocných jich nabídnou více než stovku, přehledně roztříděnou do deseti nových „mistrovských“ povolání:

  • neporazitelný vůdce, jenž má vždy pod kontrolou své spojence i nepřátele
  • zlovolný černokněžník, vládce temných kouzel
  • neohrožený mstitel, mistr zákeřných útoků
  • obávaný inkvizitor, před nímž žádné tajemství nezůstane skryto
  • neochvějný paladin, zapuditel zla a temna
  • tajemstvími opředený žrec, ztělesnění moci přírodních sil
  • nezastavitelný ničitel, před nímž neobstojí žádná hmotná překážka
  • moudrý divotvůrce, objevitel na poli magie
  • syrovou silou elementů vládnoucí živlomág
  • nepolapitelný stín, mistr infiltrace

Užitečná doporučení, mnoho zkušeností a příkladů naleznete v sekci věnované hraní po „mistrovském“ způsobu. Dozvíte se, jak to zaonačit, aby i (vše)mocní hrdinové měli těžkou hlavu z výzev, které před nimi stojí. Na konkrétním a vyzkoušeném herním světě si ukážeme, na co je dobré klást důraz při tvorbě světa, v němž mají hráčské postavy rozhodující úlohu. A nebude chybět ani obsáhlý seznam zajímavých akcí, které vaši hrdinové mohou provádět při svém nekonečném boji o moc.
Třetí část knihy bude věnována pouze inspiračnímu materiálu, který vám poskytne mnoho a ještě více nápadů pro vaše hraní. Právě tato sekce se, jak doufáme, stane pro své bohatství inspirace lákadlem i pro ty, kteří z různých důvodů nestojí o herní systém Dračího doupěte II.

Nová povolání

Mnohé hráče Dračího doupěte II jistě zajímá nejvíce ze všeho, jakým způsobem budou řešena „mistrovská“ povolání a jejich zvláštní schopnosti. Proto tuto informaci přinášíme hned v tomto úvodním článku. Mistrovská povolání na rozdíl od těch základních a pokročilých nejsou spojena s dovednostmi. Proto u nich nenajdete uvedené žádné činnosti, na něž by se vztahovaly bonusy k hodům kostkami. Přísně vzato, mistrovská povolání nejsou ničím jiným, než tematicky setříděnými balíčky zvláštních schopností.
Každé mistrovské povolání má v popisu uvedena tři (výjimečně dvě nebo čtyři) pokročilá povolání. Jen postava, která dosáhla nejméně celkem 6 úrovní v těchto povoláních, má nárok naučit se mistrovskou ZS. Na kombinaci pokročilých povolání při tom nezáleží. Kromě toho se mezi novými ZS vyskytují i některé, které posilují a rozšiřují dovednosti základních a pokročilých povolání. Znalost těchto dovedností na alespoň první úrovni je nutným předpokladem pro ovládnutí příslušené ZS. U každé takové ZS je vždy výčet podmiňujících dovedností uveden.

Hry mocných v číslech

  • přes 150 stran
  • více než 100 nových zvláštních schopností
  • 60 námětů na zápletky
  • 9 autorů a spolupracovníků
  • 7 skupin testerů

Co se dozvíte příště?

Za měsíc se můžete těšit na článek, v němž budou podrobně představena vybraná mistrovská povolání a odhaleny některé zvláštní schopnosti. Také se seznámíte s členy autorského týmu DrD II: Hry mocných. Doufáme, že jsme vás prvním článkem navnadili a vy se zapojíte do diskuse, která je umístěna na stránkách RPG Fóra (přispívat je možné i bez registrace). Rádi bychom, kdybyste nám sdělili své dojmy a očekávání z mistrovských povolání. Svými příspěvky také můžete ovlivnit, která mistrovská povolání budou v příštím článku představena – stačí vyjádřit své přání v diskusi.